Tuesday, September 02, 2008

Japan 9 - 22 september 2008

Dag trouwe bloglezers (die er waarschijnlijk niet zijn).
Hier nog eens een update van mijn toekomst plannen voor de komende 12 à 13 maanden. Ten eerste op 9 september vertrek ik via Wenen naar Japan, Tokyo. Om daar twee weken te zijn en wat rond te trekken. Op 22 september kom ik dan al terug naar België.
De tweede keer vertrek ik op 1 oktober via Frankfurt naar Tokyo. Dan blijf ik daar een volledig jaar. Met de monbushō beurs ga ik tijdens dat jaar zoveel mogelijk van Japan proberen zien, en eventueel ook een deel van Azië. Als mijn budget en planning dat toelaat. Maar dat eerste mag niet echt een probleem zijn aangezien ik lucky ben en die monbushō beurs heb. Daarnaast ga ik proberen om op mijn jaar aan Saitama daigaku zoveel mogelijk Japanse (Economische) termen bij te leren en mijn algemene 漢字 kanji karakter kennis op te poetsen.
De monbushō beurs, is een beurs van het Ministerie van Onderwijs in Japan. Die je kan winnen door in Maart aan een wedstrijd (schriftelijke en mondelinge test) mee te doen aan de Japanse Ambassade in België. Normaal krijgt elk jaar 1 persoon die. Uitzonderlijk dit jaar zijn we met twee. G. (ik kort namen af omwille van privé redenen) gaat een jaar naar Sophia University (上智大学 jōchi daigaku) en vertrok al op 1 september. Ik ga naar Saitama University (埼玉大学 saitama daigaku) en vertrek dus op 1 oktober. In Japan beginnen niet alle universiteiten op dezelfde dag aan een nieuw semester, vandaar het verschil.
We kunnen onze vertrek en terugkomst data ook niet zelf kiezen, daar het vliegtuigticket in onze beurs zit en we die opgestuurd krijgen vanuit Japan.
Nu in september ga ik 2 weken een beetje rondtrekken. Eerst een beetje in Tokyo hangen om met J. (die voor het eerst naar Japan gaat) Japan (meer bepaald Tokyo) te verkennen. Aangifte doen enzo. Onze いわゆる zogenaamde Alien registration (外国人登録 gaikokujin tōroku) in orde maken, eventueel bankrekening maken, gsm kopen,..... Of gewoon al voor het eerst wijs geraken in Ikebukurō enzo om onze juiste treinen te nemen. Het Japanse metro- en treinennetwerk is niet voor niets één van de drukste (misschien wel het drukste) ter wereld.
Daarna ga ik via Uenohara langs Yokohama naar Nagoya. Om dan vanuit Nagoya via Kamakura en Yokohama terug te keren naar Narita. (Narita is de plaats van de luchthaven ongeveer zo'n 65km ten Oosten van Tokyo.) Zo heb ik toch op de 東海道 tōkaidō letterlijk Oosterlijke Zeeroute de belangrijkste plaatsjes gezien. Wie weet zijn er nog dorpjes of kleine stadjes waar ik halt hou. Maar dat zie ik dan wel.
(zie afbeeldingen voor een idee van de Tōkaidō)






Mensen met suggesties zijn altijd welkom !! Aangezien ik misschien zo wat ga reizen van her naar der, ga ik mijn laptop niet meenemen en zijn updates en mailchecks zeldzaam.

では deha (spreek uit als dewa) alle
またね mata ne tot de volgende

ドリーン dorien Dorien

PS: vanaf nu ga ik Japanse woorden/termen eerst in het Japans schrijven, ernaast de uitspraak in cursief en daarnaast de vertaling. Woorden die één keer vertaald werden, kunnen later wel nog terugkomen zonder opnieuw de vertaling ernaast. Aandachtig lezen is dus de boodschap. Haha. =)

7 comments:

Jipo said...

Nu zijn er misschien nog niet veel trouwe lezers, er staan ook nog maar enkele posts op deze blog, dat zal binnekort zeker wel veranderen. De familie en vrienden in belgie die willen weten wat je allemaal uitspookt in dat verre Japan, je medestudenten in japan, die willen weten hoe hun jij als medestudent het er vanafbrengt, of hij met de zelfde problemen/plezieren te maken krijgt. :-)

Dus je gaat eerst twee weken op vakantie, komt dan even terug en vertrekt een dikke week later opnieuw, voor een jaar te studeren in Japan? ナツカシイ~~ Ik wou dat ik nog een jaar in Japan kon studeren :-p En met een monbusho ter mijner beschikking zou het helemaal een topper zijn :-D

Ik lees dat er dit jaar twee mensen de monbusho gekregen hebben? What happened? Hoe komt dat?

Tot zover, deze comment.

Have lots of fun in Japan, waar ik nie aan twijfel, en ... goe studeren he :-p

Greetz,
Kevin

Jipo said...

Hmm? comment approval?
gij vertrouwd de mensheid nie ofwa? :-)

Kevin

Dorien said...

Hey Jipo :)
bedankt voor je commentje ^^ het eerste! Jeej! Jammergenoeg rijken wij geen prijzen uit. ;P
Ik ga idd eerst twee weken op vakantie en dan een jaartje studeren. Tof hé. :)
Waarom er twee mensen een monbusho gekregen hebben, no idea meine freund. Maar mij hoor je niet klagen !
Amuseer gij u ook nog maar. Welk van de twee is het nu uiteindelijk geworden? Werken of verder studeren?

(en tis niet dat ik de mensheid niet vertrouw, het is da ik spam wil tegengaan :))
x

Anonymous said...

Piep piep,

Dag meisie, have heel veel fun daar! Geniet er maar van. Heb beloofd om hier af en toe mijn zegje te doen dus bij deze...
Ik ken dat Japans wereldje niet goed (om al niet te zeggen dak het helemaal niet ken) maar ik merk wel dat jij je er ontzettend goed bij voelt. Dus kzou zeggen: doe zo verder.
Hou ons zeker op de hoogte daar vanuit het verre Japan en denk heel af en toe nog eens aan ons Belgenlandje hé.

Dikke vertrek-goed knuffel en kom veilig terug!

Zoentje,

Evy (Eefke)

Kris Gaethofs said...

De Belgen gaan Japan weer bestormen als ik zo al die blogberichten lees. ^^ Alvast veel plezier gewenst!

Groetjes vanuit Kutchan,
Kris

Anonymous said...

Dorieeeen,

ik noem me vanaf vandaag ook een trouwe lezer van uw blog. Post veel hé. Want ik ga u missen.
Ik ben gisteren mijn kotinhoud naar uw kot gaan verhuizen en het voelde toch wel leeg hoor... zo zonder u...

Amuseer u in Japan deze -ongeveer- 2 weken en ik hoop datk u dan nog zie tussen 22sept en 1okt. Ik ga alleszins mijn best doen!

Voorzichtig zijn!!

Goede reis! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anonymous said...

UPDATE UPDATE!! ajb?

Hoe is't daar in Japan?

xxxx