Saturday, July 07, 2007

1 week hier :-)

Wegens te moe en geen zin heb ik gisterenavond niets meer geschreven. Heb vandaag toch hopen tijd. Gisteren was vrijdag, in de voormiddag les en in de namiddag een uitstapje. Vandaag, zaterdag, niets gepland. Tijd voor wat uit te rusten en misschien al te beginnen studeren voor mijn herexamens. Maar dus eerst tijd voor het 7e verhaaltje (het is zaterdag voormiddag en ik ben juist wakker). Maar eerst : gelukkige verjaardag zus!!!!



Toen gisteren mijn wekker ging, voelde het echt alsof ik nog maar paar minuten aan het slapen was. Elke avond maar om 12-1u gaan slapen en er elke morgen uit om half 8. En tussen door (om 6u) wakker worden omdat Yutaka dan opstaat om te gaan werken. En die maakt elke keer zoveel lawaai dat ik er wakker van word. Maarja, mijn kamer is naast de keuken, en een papieren deur en dunne houten deur houden duidelijk niet veel geluid tegen.

Nu ik toch wat tijd heb, zal ik eerst en vooral eens een plattegrondje van het huis geven. :-)












Hier ziet u dus het plannetje. De straat loopt aan de rechterkant. Langs N, M en K. De voordeur is dat blauwe streepje aan M. M zelfs is een lager gelegen stukje, waar je je schoenen achterlaat en uw paraplu enzo en dan dus een opstapje en je bent in de gang L. Als ge dus via die deur binnenkomt heb je aan uw recherkant de trap voor naar boven. Als je rechterdoor gaat kom je langs C en J. C is de vestiare. Waar al de kleren liggen, staan, hangen. Ook schoenen, een weegschaal, strijkplank en nog meer van die dingen. Links is J, de badkamer. Met een wc I en een kast in de muur H. In J heb je ook nog het wasmachine en een lavabo. Als je dan door de stippellijn gaat (een soort dubbele douche deur) kom je in de douche-bad. Daarvoor verwijs ik u door naar de foto’s, want ik kan dat niet uitleggen. Das één grote ruimte met een bad in de hoek en een douche in de andere hoek. Maar aangezien het een japans bad is, en een japans bad voorziet plaats voor verschillende mensen te zitten, is dat niet zoals bij ons. Maar dus, foto’s komen eraan.

Om verder te gaan, ga je terug vanuit J naar L en dan ga je naar links. Waar het hoekige lijntje is. Dat is zo’n japanse doek, zoals je ook ziet in restaurants tussen de keuken en de rest van het restaurant. Wel, als je daar door gaat kom je in de keuken. Met een frigo (het kruisje in het vierkantje) en kastjes. In het midden onder G heb je tafel. Vanuit de keuken is er een deur naar B. Dat is mijn kamer. A is de tuin (niet zo groot). Vanuit de keuken kun je ook zo naar de living E – D – F. D is een lager gelegen stukje met kussens en aan de paarse streepjes heb je een (grote) (plasma) tv. :-) E is zo wat gewoon ruimte. Naast E staat een piano. Aan F staan 3 gitaren en daar is een luik naar beneden. Als je het luik opent, is er een trap. Die brengt u naar beneden, daar waar Yutaka zich altijd bevindt als hij thuis is en niet slaapt of in bad zit. Wat daar juist is, weet ik niet. Nog nooit geweest en er komt ook niemand anders dan alleen hij. Aan E daar heb je nog een deur, die leidt naar het terras dat ik niet getekend heb omdat het de moeite niet is. Het is een halve meter breed en rijkt tot aan F. De was hangt daar te drogen.

Ik heb het wel wat te groot getekend denk ik, want nu lijkt het huis gigantisch en dat is het ook niet. Maar als ge weet dat een japans uit over’t algemeen slechts een kamer of 3-4 uitzonderlijk 5 heeft, en het huis hier heeft op de beneden verdieping alleen al 6 kamers, en dan heb je dat beneden nog van Yutaka en boven 3 kamers. Tis hier dus groot. :-) boven heb je nog de kamer van de zoon die nu hier niet meer is, en dus nu de computer kamer is geworden. Die kamer bevindt zicht ten hoogte van JK. De kamer van Yuko en Yutaka is BC.

De kamer van de dochter is GHI. Boven F en E is er niets.

Bon dit was de korte samenvatting. Pictures are coming soon.

Nu wat over mijn dag van gisteren. De les was gewoon les. De ene sensei (leraar.prof) is al wat leuker dan de andere, ma da’s altijd. Maar toen we dus ons handboek kregen en ik bladerde er even in. Zag ik iets dat ik niet graag zag. En ik weet nu waar Sakurai haar mosterd (lees: leesteksten) haalt. De teksten die in dat boek behandeld worden, zijn dezelfde als die die sakurai ons in het eerste semester gegeven heeft. Indien klasgenoten dit lezen : 敬語は必要か。En 英語との出会い。Toen we dus de les begonnen met het lezen van die tekst, vond ik het wel saai :S Maar bon, ik dacht, als ik dit ook opnieuw moet doen voor tweede zit, (japans grammatica) dan heb ik toch meteen die teksten al geoefend.

Na de les zijn we met de trein naar harajuku gegaan. Daar iets gegeten en vandaar naar het meiji schrijn zo’n 2km verderop gegaan. Wat een meiji schrijn juist is, zoek het op :-) Een verzameling van gebouwen, tempels, … Een heilige plaats. Wat later zijn we terug gekeerd naar harajuku (naam van station) (gekend voor de jeugd die daar rondhangt). Daar eerst eentje gedronken en dan wat gewinkeld. Toen het alweer 6u werd en ik doodmoe was, ben ik terug naar huis gegaan. Toen ik mijn kamer binnenkwam en naar buiten keek zag ik iets ongewoons. Een beest. Een groot beest. Een wild beest. Een weet-ik-veel. Ik verwijs u door naar de foto’s voor info over het dier.

Dorien

3 comments:

Unknown said...

danku zus om me niet te vergeten :p !
hier is het eindelijk goed weer vandaag ! maar morgen geven ze weer slechter :(. dag zus !
xxx

Elisabeth said...

Gujendaaag! Om uw zus ff te volgen, tis hier idd al twie doag goe weer. Ik ben namelijk een kreeft geworden vandaag. Das wel nt zo gezond, ma das de enige kleur die ik kan krijgen na 1 dag zon. Ik ben te weten gekomen dat ik tot de 21e op kamp ga trouwens. Da's idd niet zo lang als'k dacht =) Ik he keiveel stress voor kamp, echt niet leuk. Maar ach. Uw brief moet'k ook nog posten!! Aargh, ik vergeet alles, alsk die dinsdag opstuur, komt die dan ng op tijd? Anders moetk em u geven als ge trg zijt. Laat maar iets weten... :) trallalaaalaa. Wij krijgen een nieuw katje! Leuk, niet? Goed ja, niet veel nieuws dus.. Slaapwelker, kus, liz.

Anonymous said...

Hey
Als ge een brief opstuurt naar Japan komt die heel snel aan, zo was dat toch bij mij.
Met weekend bij 4 dagen (vrijdagmrogend gepost en dinsdagmorgen toegekomen op bestemming, zotjes)
doei